Voorop lopen in de retailmarkt: zo pak je het aan

In de afgelopen vijftien jaar is de retailmarkt enorm veranderd. Winkelprocessen, zoals inkoop en verkoop, moeten gedwongen aangepast worden door het razendsnelle tempo waarin technologieën worden ontwikkeld. Ook de verandering in koopgedrag bij consumenten heeft ervoor gezorgd dat SAP vooruit heeft moeten denken over de toekomst: wat gaat er nodig zijn in de verschillende markten? Met S/4HANA, de nieuwste SAP-versie,springt SAP in op veelbesproken behoeften. Toch zijn we bij myBrand van mening dat vooral organisaties zelf de verantwoordelijkheid dragen om het kennisniveau op peil te houden. Althans, het is aan hen om te garanderen dat de middelen beschikbaar zijn om dit te doen. Dit kan in samenwerking met een partner zoals myBrand. In dit artikel vertel ik hoe je ervoor zorgt dat je voorop blijft lopen in de retailmarkt en hoe we bij myBrand de digitale transformatie bijbenen binnen deze branche.

Omnichannel verandert retail

Het hebben van een omnichannel-aanpak is de nieuwe standaard geworden en belangrijk als je als retailorganisatie wil bijblijven. Voorheen werd de voorraad bijgehouden op papier, werden de financiën netjes opgeschreven in een kasboek en de salarissen contant uitbetaald. Dit is een groot verschil ten opzichte van de huidige gang van zaken. De komst van online webshops heeft de lat voor retailers met een fysieke winkel enorm verhoogd. Dit heeft als gevolg dat veel retailers naast de winkel, ook hun producten online aanbieden. Naast de nieuwe aanpak, is er nog een ontwikkeling die ik veel tegenkom bij retailorganisaties. Er vindt een verschuiving plaats van het hebben van meerdere distributiecentra, naar één centraal opslagpunt, vaak uit kostenoverwegingen. Voor organisaties die SAP gebruiken betekent dit dat het systeem anders ingericht moet worden, wat veel organisaties confronteert met het feit dat zij niet genoeg SAP-kennis in huis hebben.

Kennisborging met een team

Maar hoe zorg je dan dat je wel de juiste kennis in huis hebt? Het is zeker niet vreemd dat je als organisatie niet altijd weet wat er wel en niet mogelijk is in SAP. Ook bij myBrand voelen we het enorme tempo waarin technologie zich ontwikkeld en hoe je telkens wordt uitgedaagd om bij te leren. Logisch dat het voor retailorganisaties teveel is om druk te zijn met hun SAP-systeem, naast de dagelijkse werkzaamheden en de focus op groei en innovatie. Mede hierom hebben we speciaal voor deze branche een kennisteam opgesteld, waarin we met ongeveer 25 consultants continu bezig zijn om de ontwikkelingen op SAP-gebied voor retailorganisaties te volgen. In dit team bespreken, delen en volgen we ontwikkelingen van retailprocessen actief. Dit kan zijn op SAP-gebied, maar ook op andere technische gebieden. Toen we startten met dit kennisteam in 2010 is er een algemeen organisatiemodel opgesteld. Dit dient als de backbone; hierin zitten de algemene interfaces en systemen die de meeste retailorganisaties gebruiken. Indien er een aanvraag binnenkomt, kunnen we dankzij dit model direct adviseren hoe hun SAP-omgeving het best kan worden ingericht.

Hoe gaan we te werk?

Iedere organisatie is uniek, maar als het gaat om de SAP-inrichting zijn er wel gemene delers. Door de jarenlange ervaring en kennis die myBrand heeft opgebouwd op het gebied van SAP, kennen we het product als geen ander. Hierdoor hebben organisaties de garantie dat er onder ons toezicht geen beginnersfouten gemaakt worden. Als je als retailer zelf aan de slag gaat, is de kans op beginnersfouten aanzienlijk groter. myBrand maakt altijd de vertaalslag naar de business: hoe helpen we de organisatie vooruit? Door middel van een ‘road map’ plannen we de reis die de organisatie moet afleggen om tot het gewenste resultaat te komen. Hierin worden ook de eventuele gevaren meegenomen, want het is onrealistisch om te denken dat deze er niet zijn. Als wij het SAP-beheer van een organisatie overnemen, verdiepen we ons volledig in de processen van de betreffende organisatie. myBrand onderscheidt zich door een hoge frequentie in contactmomenten en een volledige focus op de toekomst. Door deze contactmomenten wordt het de verantwoordelijkheid van het hele team om jou te laten groeien.

Ben je benieuwd geworden of wij ook jouw organisatie verder kunnen helpen? Of is er een specifiek vraagstuk waarop je vastloopt? Neem dan contact met ons op.

Peter Snoys SAP Consultancy Bram Demandt | Senior SAP Retail and Logistics consultant | LinkedIn profiel