Ken je de reclame van LOI, waarin aan allerlei mensen gevraagd wordt wat ze later willen worden? Iedereen heeft die vraag meermaals gehad in zijn leven. Als kind denken we hier volop over na en hebben we de wildste ideeën – van basketballer tot rechercheur, maar vraag het de man achter het bureau in het grote kantoor en hij heeft geen antwoord. De vraag lijkt van de radar te verdwijnen zodra we onze intrede maken in het werkende leven. De kans is groot dat jij je de laatste keer dat je iemand naar zijn ambitie hebt gevraagd niet eens meer kan herinneren. En dat terwijl deze vraag juist zoveel kan opleveren.
‘U vraagt, wij draaien’ geldt niet langer
Als zakenpartner en dienstverlener is het van belang om de ambitie te kennen van de organisatie én de persoon waarmee je zakendoet. Kennis van de ambitie tilt het gesprek naar een hoger niveau. Het zorgt voor een betere samenwerking, omdat je gezamenlijk aan een overkoepelend doel werkt. Het principe van ‘u vraagt, wij draaien’ is achterhaald. Met kennis van de ambitie kan iedere klantvraag bovendien worden getoetst. Waarom heb je deze vraag? Wat wil je er vandaag mee bereiken, maar ook over drie tot vijf jaar? Past het bij de organisatiedoelstellingen?
IT-stormloop, is dat wel nodig?
In de praktijk zien we dat zodra een nieuwe IT-oplossing wordt gelanceerd, er een enorme hype ontstaat. Iedereen is van de een op de andere dag in de veronderstelling dat ze de oplossing móeten hebben. Er ontstaat een soort stormloop. In sommige gevallen slaat dat echter als een tang op een varken. Om er zeker van te zijn dat je de juiste keuze maakt is het aanhaken van de juiste partner van cruciaal belang. Iemand die jou, jouw organisatie en de ambitie door en door kent kan het best beoordelen of de oplossing bij jou past. Mocht het antwoord inderdaad zijn dat de oplossing jou meerwaarde biedt, dan is het tijd voor een gedegen plan van aanpak.
Van toegevoegde waarde
De grootste meerwaarde ontstaat als het hele klantteam weet wat het doel en de bijbehorende strategie van de klant zijn. In dat geval kan er namelijk op allerlei vlakken waarde worden toegevoegd – dit beperkt zich bij ons als IT-dienstverlener bijvoorbeeld niet tot slechts IT. Juist door breder te kijken dan de eigen scope ontdek je latente pijn en ben je beter in staat de klant écht te ondersteunen. Bovendien is het voor myBrand mogelijk om binnen het Conclusion ecosysteem diensten te leveren die buiten de eigen scope vallen, waarmee we direct en indirect bijdragen aan de ambitie van de klant. Hiermee creëer je een partnership voor de langere termijn. Een praktijkvoorbeeld om dit te illustreren is het volgende: de strategie van een van onze klanten bevatte de verhuizing naar een nieuw pand. Hierdoor zaten zij tijdelijk met een uitdaging op het gebied van werkplekken. Doordat wij op de hoogte waren van deze uitdaging als onderdeel van de strategie, konden we tijdelijk werkplekken beschikbaar stellen en op die manier een bijdrage leveren. Een tweede voorbeeld is een organisatie in de bouw die de wens heeft voor een specifiek inkoopproces, waarmee eenduidig werken en beheersen van inkoopkosten worden gerealiseerd. User experience speelt hierbij een cruciale rol. In deze case maken we gebruik van het low-code/RAP platform OutSystems.
Nu rest ons dus nog maar één vraag: wat is jouw ambitie?
Jelle Hendriks | Relatiemanager | LinkedIn profiel |
---|
Gert-Leo Bakker | Relatiemanager | LinkedIn profiel |
---|